جویای کار
  • فرصت‌های شغلی
  • ثبت سریع رزومه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
جویای همکار
  • جستجو رزومه‌ها
  • ثبت فرصت شغلی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
لوگو کاربانک استخدام، رزومه و کاریابی در کاربانک

کار خوب، همکار خوب

ورود ثبت نام بازگشت
جویای کار

فرصت‌های شغلی

ثبت سریع رزومه

جویای همکار

جستجو رزومه‌ها

ثبت فرصت شغلی

فرصت‌های شغلی
جستجوی رزومه
وبلاگ

مشاوره با پشتیبانی

۰۲۱-۹۱۰۲۹۸۰۸
  1. صفحه اصلی
  2. وبلاگ
  3. توصیه های مهم برای دورکاری

توصیه های مهم در هنگام کار ریموت یا دورکاری از خانه در شرایط بحران کرونا

شیوع ویروس کرونا در در آخرین ماه سال۹۸، بسیاری از کسب و کارها را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. با وجود این بیماری بسیاری از کسب و کارهای کوچک، متوسط و حتی سازمان‌های بزرگ و دولتی مجبور شدند از دورکاری برای سازمان خود استفاده کنند. بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها ترجیح داده‌ند برای حفظ سلامت منابع انسانی خود شرایط کار کارمندان را در محیط امن خانه فراهم کنند. این توفیق اجباری باعث شد تا مدیران و حتی کارمندان ایرانی که تابحال تجربه دورکاری نداشتند؛ با مزایای کار در منزل آشنا شوند و این احتمال می‌رود که بعد از تمام شدن این ماجراها، نگاه مدیران و کارمندان ایرانی به دورکاری تغییر کند و جامعه آماری دورکار‌ها، افزایش یابد.

دورکاری یا کار ریموت از منزل، اگرچه این روزها بیشتر از گذشته انجام می‌شود، ولی چگونگی حفظ کارایی، نحوه ارتباط تیم‌ها با یکدیگر و حفظ انگیزه و امید به دور از استرس و ترس از جمله مسائلی است که هم کارکنان و هم کارفرمایان با آن دست به گریبان هستند.

ما در این مطلب سعی کردیم اصول اولیه دورکاری از منزل را معرفی کنیم.

نکات مهم دورکاری:



اینترنت در زمان دورکاری

  • مطمئن باشید اینترنت قابل قبول و پایداری در اختیار دارید.
  • حجم مصرفی خود را هر هفته چک کنید تا از قطع نشدن آن در میان کار روزانه مطمئن باشید.

محل مناسب برای دورکاری انتخاب کنید

  • مطمئن باشید در خانه و محل اقامت خود یک میز کار با صندلی مناسب برای نشستن طولانی برای خود مهیا کرده اید.
  • ممکن است صندلی یا حالت نشستن شما از ارگونومی صحیح برخوردار نبوده و برای کار طولانی خسته کننده یا صدمه زننده باشد لذا حتمن چند بار در حین کار روزانه از سر جای خود بلندشده و نرمش های لازم کششی را انجام دهید.
  • در طی روز حداقل دو یا چندین بار سطح وسایل کار خود را شامل ماوس، کیبورد، موبایل، خودکار و غیره را با الکل یا ماده ضدعفونی کننده آغشته نمایید.

در زمان دورکاری در دسترس باشید

  • وقتی دور از محیط کار فعال هستید باید از در دسترسی بودن خود مطمئن باشید.
  • حضور در زمان دورکاری همانند حضور در دفتر کار است و وجه اشتراک آن "حضور" شماست بنابراین همواره "حضور داشته باشید". همکاران شما باید بتوانند مانند یک روز کار عادی در هر لحظه که میخواهند به شما دسترسی داشته باشند.
  • حضور شما همواره مانند یک روز عادی کاری در محل کار پس مانند شرایط عادی از قوانین ساعات کاری سازمان تبعیت کنید. در مورد ساعت شروع و خاتمه کار با سرپرست خود هماهنگ باشید. لازم است در ساعات توافق شده "حضور فعال داشته باشید".
  • اعلام وضعیت کنید: در صورتی که مجبور به غیبت بیش از ده دقیقه هستید یا بطور مثال باید وارد یک جلسه تلفنی طولانی با مشتری شوید حتما همکارانی که باید را مطلع کنید. (مثال: "دوستان من از الان حدود بیست دقیقه آف میشم برای زمان ناهار. اگه کار مهمی بود با من تماس تلفنی داشته باشید")

آماده سازی ابزارهای ارتباطی برای دورکاری

با توجه به قوانین و دستورالعمل های سازمان اپلیکیش‌ها و ابزارهای لازم را آماده کنید. به‌طور مثال در بسیاری از شرکت‌های خصوصی از ابزارها و اپلیکیشن‌های زیر برای برقراری ارتباط برای دورکاری استفاده می‌شود:

  • واتس اپ: برای ارسال پیام متنی و تماس تصویری تک به تک
  • اسکایپ: ارسال پیام متنی و تماس تصویری چند نفره برای جلسات درون سازمانی و یا جلسات با مشتریان
  • تلفن: تلفن عادی یا VoIP برای تماس تلفنی
  • ایمیل: برای گزارش دهی یا مواردی که نیاز به حفظ تاریخچه یا پیگیری دارد

چند نکته مهم ارتباطی در زمان دورکاری

  • هنگام صحبت ویدیئویی شرایط اطراف خود و نخوه پوشش و ظاهر خود بررسی کنید تا مناسب شرایط کاری و دستورالعمل‌های سازمان باشد.
  • هنگامی مکاتبه ایمیلی با مشتری یا سایر همکاران، برای افراد مورد نیاز رونوشت (CC) ارسال کنید که در جریان قرار گیرند.
  • در ابزارهای آنلاین مانند واتس‌آپ و گروه های کاری به دلیل تعداد بالای افراد و پیام‌ها، حتما نفرات مخاطب پیام را با @ مخاطب قرار دهید که پیام مورد توجه گیرنده قرار گیرد. اگر پیام فردی است، آن را بصورت مستقیم به خود فرد ارسال کنید.
  • شاید لازم باشد در مواردی (مثلا زمانی که مشتری اصرار به دیدار حضوری با شما را دارد) به مشتری نیز توضیح دهید که شما در حال انجام کار بصورت دورکاری هستید و هر آنچه در توان داشته باشید را برای رفع نیاز وی انجام میدهید. موارد خاص با سرپرست واحد هماهنگ گردد.

مدیریت انجام کارها در هنگام دورکاری

  • حتما در ابتدای صبح و قبل از شروع به کار ایمیل و ابزارهای ارتباطی خود را چک کنید.
  • حتما در ابتدای صبح از عملکرد صحیح سیستم‌های ارتباطی و درون سازمان مطمئن شوید.
  • مطمئن باشید که در هر ساعت حداقل یکبار ایمیل خود را مرور میکنید. (لازم است همکاران واحدهای مرتبط با مشتری یا واحدهای حساس با دوره تناوب کمتر ایمیل ها را بازبینی کنند)
  • برای انجام کارهای خود حتما از دفترچه یادداشت استفاده نمایید.
  • در ابتدای هر صبح لیستی از کارهایی که باید در طی آن روز انجام دهید برای خود مهیا کنید. این لیست میتواند شامل جدول زمانبندی باشد. همچنین کارهای کلی که باید در هفته انجام شود را در یک لیست انجام کار هفتگی بنویسید و در حین کار به آن اضافه کنید.
  • در مورد زمان جلسات هفتگی با اعضای تیم خود هماهنگی انجام داده و سر ساعات تعیین شده طبق دستوراعمل‌ها با استفاده از ابزارهای معرفی شده وارد فضای مجازی شوید.
  • اگر کارهای شما به اتمام رسید و یا چند ساعت از روز را فاقد کار معین هستید، آن را به سرپرست خود اعلام کرده و جویای کار و وظایف جدید یا کمک به همکاران خود باشید.
  • به طور معمول فرایندهای کاری مانند روزهای قبل از دورکاری انجام می‌شود ولی برای اطمینان از روندها از سرپرست خود سوال کنید.
  • طبق دستورالعمل‌های سازمان در انتهای هر روز یک گزارش کار روزانه به سرپرست خود ایمیل نموده و این موارد را در آن قید کنید:
    • درج روز و تاریخ در عنوان (مثال: گزارش کار روزانه شنبه 16 فروردین)
    • لیست کارهای انجام شده (موارد، تعداد و ...)
    • لیست کارهای انجام نشده (این کارها قرار بود انجام شود ولی با کمبود وقت یا مساله ای دیگر مواجه شدید)
    • لیست کارهای کلیدی روز آینده
    • اگر تایم خالی داشتید که با کار پر نشد آن را اعلام کنید و درخواست تعیین کار کنید
۱۶ فروردين ۱۳۹۹ نوشته شده توسط کاربانک
  • وبلاگ‌ها
  • ویدئو‌ها
  • پادکست‌ها

آماده سازی سازمان‌ها برای دنیای پس از ویروس کرونا

در كنار بحران شدید در بهداشت و سلامت جامعه ناشی از بیماری كرونا، مدیران سرتاسر جهان با چالش های مدیریتی شدیدی روبرو هستند: افت شدید تقاضای مشتری، اصلاحات قانونی قابل توجه، قطع زنجیره تأمین، بیكاری، ركود اقتصادی و افزایش عدم اطمینان. کسب و کارها هم به مانند دولت‌ها نیاز به یک روش برای رهایی از کرونا ...
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

چگونه افراد را به مصاحبه استخدامی دعوت کنیم؟

کارفرمایان حرفه‌ای میدانند که دعوت افراد به مصاحبه روش و آدابی دارد که با شناخت و رعایت این موارد میتوان به نتایج بهتری رسید. گاهی برخی از کارفرمایان از این گلایه دارند که افراد جویای کار حاضر به شرکت در مصاحبه با آنها نشده و یا به وعده خود برای حضور در جلسه عمل نمی‌کنند. ...
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷

رزومه چیست؟

رزومه معرفینامه ای شامل خلاصه ای از تجربیات کاری، سوابق تحصیلی و مهارتهای فرد جویای کار است. این معرفینامه میتواند بصورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه الکترونیکی (غالباً فایلهای doc , pdf) از سوی کارجو به کارفرما ارائه گردد. در برخی کشور های اروپایی و ...
۱۸ بهمن ۱۳۸۹
مشاهده همه مقالات

چگونه بین کار و زندگی شخصی تعادل برقرار کنیم؟

نایجل مارش: "فقط میخوردم، میجنگیدم، کار میکردم و از خانواده غافل بودم. تصمیم گرفتم یکسال از کار فاصله بگیریم و به خانواده ام برسم تا روی موضوع تعادل بین کار و زندگی بپردازم ... اما چطور می شد به تعادل بین این دو موضوع فکر کرد وقتی کار نمیکردم! ... به سر کار برگشتم و به ...
25 آذر 1396

آشنایی با شغل مدیر بازاریابی اینترنتی؛ فرزاد انصافی

در این ویدئو کوتاه با سمت و شرح وظایف مدیریت بازاریابی در یک شرکت اینترنتی آشنا می شویم. فرزاد انصافی، مدیر بازاریابی ایسام از زبان خود شغلش را توصیف میکند.
25 آذر 1396

چرا کار واقعی در محل کار اتفاق نمیفتد؟!

وقتی از بعضی از پرسنل می پرسی که بهترین جایی که برای انجام بهتر کارها میروی کجاست؟ جواب های جالبی میشنوی: آشپزخانه، ماشین، زیر زمین ...! ولی واقعا چرا این افراد در محل کارشان، بهره وری لازم را ندارند؟ جیسون فراید در این صحبت به زوائد محیط کار اشاره میکند. از نظر وی مدیران و جلسات ...
25 آذر 1396
مشاهده همه ویدئو‌ها

چگونه به همکاران خود فیدبک یا بازخورد موثر ارایه کنیم؟

کاربانک در این پادکست به گفتگو با خانم دکتر فایزه اعرابی و خانم هیلا هوشنگی (از موسسان گروه مشاوره مدیریت خلاق) پیرامون مسیله بازخورد (feedback) پرداخته است. در این پادکست به تعریف بازخورد و نحوه انجام یک بازخورد موثر پرداخته شده است.
14 بهمن 1395

مصاحبه تلفنی چیست و چگونه انجام می شود؟

آیا مصاحبه تلفنی بخش لازم در هر فرآیند استخدام است؟ مصاحبه تلفنی مرحله ای از فرایند جذب و استخدام است که اگر صحیح انجام شود میتواند با فیلتر کردن کاندیدای شغلی موجب صرفه جویی در وقت مدیران سازمان شده و آغاز خوبی برای ساخت برند کارفرمایی باشد. مصاحبه تلفنی فرصتی برای برقراری رابطه کارفرما با متقاضی و بیانگر ...
14 بهمن 1395

برقراری تعادل بین کار و زندگی؛ منِ جسمی

چقدر در برقراری تعادل در زندگی موفق هستید؟ در پادکست دهم "صدای کاربانک" به مبحث تعادل در کار و زندگی پرداختیم. در آنجا اینطور مطرح شد که یکی از نشانه های تشخیص تعادل، حالِ خوش است و بودن در حال خوش یعنی توجه به چهار بعد از بودن "من"؛ من جسمی، من اجتماعی، من روانی و ...
21 ارديبهشت 1397
مشاهده همه پادکست‌ها

پادکست و گفتگو

اهمیت نگارش رزومه
لبخند بزن و دنیا را متحول کن!
مهارت ارایه مطلب Presentation
ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی
اشتباهات رایج جویندگان کار

دانستنی‌ها

لباس رسمی آقایان چیست؟
درباره نگارش رزومه حرفه ای و مؤثر
رزومه چیست؟
دانلود نمونه رزومه کاری
توصیه های مهم برای دورکاری
کاربانک

ورود به حساب کاربری

ورود به کاربانک

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت‌نام در کاربانک

کاربانک

برای ارسال رزومه وارد شوید

ساخت رزومه سریع
رزومه دارم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

برای ارسال درخواست، ایمیل خود را وارد کنید

ادامه
کاربانک

لطفا دوباره وارد شوید

ورود مجدد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

دریافت اطلاعات تماس (ویژه شرکت‌ها)

ایجاد پروفایل شرکتی
ورود کاربر

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

فراموشی کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

بازگشت به مرحله قبل

کاربانک

فراموشی کلمه عبور

تغییر کلمه عبور