جویای کار
  • فرصت‌های شغلی
  • ثبت سریع رزومه
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
جویای همکار
  • جستجو رزومه‌ها
  • ثبت فرصت شغلی
  • وبلاگ
  • درباره ما
  • تماس با ما
لوگو کاربانک استخدام، رزومه و کاریابی در کاربانک

کار خوب، همکار خوب

ورود ثبت نام بازگشت
جویای کار

فرصت‌های شغلی

ثبت سریع رزومه

جویای همکار

جستجو رزومه‌ها

ثبت فرصت شغلی

فرصت‌های شغلی
جستجوی رزومه
وبلاگ

مشاوره با پشتیبانی

۰۲۱-
  1. صفحه اصلی
  2. وبلاگ
  3. تحقیق سالانه استخدام و منابع‌انسانی

تحقیق سالانه کاربانک از زیست بوم استخدام و منابع انسانی کشور - ۱۳۹۷

درباره تحقیق

این تحقیق با هدف دستیابی به اطلاعاتی است که به متقاضیان شغلی در تصمیم گیری برای استخدام و طراحی مسیر شغلی‌شان کمک می‌نماید.

تحقیق انجام شده با مشارکت بیش از 1000 نفر از مدیران منابع انسانی، مدیران ارشد و کارشناسان حوزه منابع انسانی و استخدام در سازمان‌های کوچک، متوسط و بزرگ انجام شده است. جمع آوری نظرات و تجربیات این افراد با روش توزیع یک پرسشنامه آنلاین به جامعه هدف در طول چند هفته صورت گرفته است. بیش از 380 نفر از مشارکت کنندگان تجربه استخدام در شرکت‌هایی را داشتند که بیش از 100 نفر پرسنل را دارند.


دانلود فایل PDF گزارش

مهمترین مراحل در فرایند استخدام شرکت‌ها

تحقیق نشان می‌دهد "مصاحبه حضوری"، "بررسی و غربال رزومه‌ها" و همچنین استفاده از "دوره کار آزمایشی" از کاربردی‌ترین روش‌های استخدام افراد در این شرکت‌ها محسوب می‌شوند که در این میان مصاحبه حضوری هنوز کلیدی ترین مورد در روند شناسایی افراد واجد شرایط تشخیص داده شده است. نکته جالب توجه اینکه دو مورد "مصاحبه تلفنی" و "بازخورد از کارفرمای قبلی" که در گذشته کمتر به آن‌ها توجه میشد در بین سایر مراحل فرایند استخدام جای خود را تثبیت کرده و در گروه دوم روش‌های استخدامی جای می‌گیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مراحل زیر به ترتیب میزان فراوانی در فرایند استخدامی شرکت‌های وجود دارند.

  1. همه شرکت‌ها از مصاحبه حضوری در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.
  2. 89% شرکت‌ها از بررسی دقیق و غربال رزومه در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.
  3. 80% شرکت‌ها از دوره همکاری آزمایشی در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.
  4. 38% شرکت‌ها از مصاحبه تلفنی در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.
  5. 33% شرکت‌ها از گرفتن بازخورد از کارفرمای قبلی در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.
  6. 14% شرکت‌ها از کانون ارزیابی در فرایند استخدام استفاده می‌نمایند.

تجربیات کاربانک از تعامل با شرکت‌ها نشان می‌دهد که "مصاحبه تلفنی" با آنکه در گذشته بیشتر به عنوان یک تماس برای دعوت به مصاحبه تلقی می‌شد، امروزه شکل جدی‌تری به‌خود گرفته و به عنوان یکی از مراحل اصلی در فرایند استخدام مورد استفاده استخدام‌گران است. مرحله‌ای که به غیر از راستی آزمایی و انجام دعوت، ابزاری برای تصمیم‌گیری مدیران بوده و روشی است که خصوصا در کلان شهرها باعث مدیریت بهینه پروژه‌های استخدامی می‌گردد.


مراحل تعیین کننده در استخدام منابع انسانی

تحقیق انجام شده نشان می‌دهد "مصاحبه حضوری" و "انجام همکاری بصورت آزمایشی" بترتیب تعیین کننده‌ترین مراحل انتخاب افراد واجد شرایط هستند. همچنین به نظر می‌رسد کارفرمایان وقت قابل توجهی را صرف "بررسی و غربال رزومه" افراد می‌نمایند و نکته جالب اینکه "گرفتن بازخورد از کارفرمای قبلی" در حال تبدیل شدن به یک روش‌ در فرایند استخدامی سازمان‌ها است. به نظر می‌رسد این روش به استخدام‌گران کمک می‌کند که تشخیص خود را ارزیابی کرده تا نهایتا تصمیم درست‌تری نسبت به استخدام افراد واجد شرایط داشته باشند.


معیارهای استخدام منابع انسانی

در این تحقیق مشاهده شد که توجه به "مهارت‌های تخصصی" افراد مهمترین معیار در استخدام افراد است. پس از آن چهار معیار "مهارت‌های فردی"، "داشتن سابقه کار"، "دانش انجام کار" و "نگرش و باورهای ارزشی" افراد بعنوان معیارهای بعدی ملاک تصمیم‌گیری هستند.

نکته جالب توجه اینست که این روزها "تحصیلات" جزو آخرین و کم اهمیت‌ترین معیارها برای انتخاب همکار محسوب می‌شود. با مقایسه این معیار با سایر موارد میتوان به این نتیجه رسید که کارفرمایان امروز مهارت‌گرا هستند نه مدرک‌گرا.

یک تحلیل اینست که سیستم آموزشی حال حاضر از دید کارفرمایان به اندازه کافی کارا نبوده و ترجیح کارفرما تکیه بر مهارت‌های فرد است و نه تحصیلات آموخته شده آنها. در اینصورت سئوال اینجاست که آیا نظام آموزشی کشور از این موضوع آگاه بوده و در حال بروزرسانی محتویات آموزشی است؟ آیا تاکید برخی مشاوران آموزشی به توجه کمتر به علاقه افراد و توجه بیشتر به گرایشات عمومی و نمرات رقابتی برای انتخاب رشته، تاکید درستی برای تضمین آینده شغلی است؟ آیا میتوان باور داشت که نظام آموزشی کشور در آینده به جای دانش آموزی به سمت مهارت آموزی گرایش پیدا کند؟

از سویی دیگر میتوان چنین نگریست که در حال حاضر بازار کار فضای خالی لازم برای همکاری در مشاغلی که به تحصیلات خاص نیاز دارد را نداشته و اکثر فرصت‌های شغلی این سازمان‌ها مهارت‌گرا هستند تا دانش‌گرا. مسلما این موضوع با میزان نوآور بودن صنایع در ارتباط است.



مشاغل پر تقاضا در سه سال آینده از دید کارفرما

مشاغل پر تقاضا در سه سال آینده از دید مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی شرکت‌ها به ترتیب به این شرح است.

* شاخص درجه تاکید نشان می‌دهد که هر مورد به چه نسبت توسط مشارکت‌کنندگان اعلام شده است.


نکات قابل توجه در رزومه‌نویسی از منظر کارفرما

در تحقیق از شرکت‌ها از موارد حائز اهمیت در نگارش رزومه سئوال شد. بر این اساس موارد زیر در رزومه‌نویسی مهم تلقی شده و در جلب توجه کارفرمایان تاثیر مثبت می‌گذارند.

  1. نوشتن اطلاعات بصورت مرتب، خلاصه و مفید بر تاثیر گذاری رزومه موثر است.
  2. لازم است اطلاعات منسجم نوشته شود. توالی سال‌ها به ترتیب تاریخ از آخر به ابتدا لیست شود.
  3. تشریحی خلاصه از خروجی‌ها و دستاورد‌های کاری در بخش سوابق شغلی مهم است و لازم است در این بخش از رزومه صرفا به نوشتن عنوان و سمت شغلی بسنده نشود.
  4. استخدام‌گران مایل‌اند که مهارت‌های فردی و تخصصی را در بخشی مجزا از رزومه مطالعه نماید.
  5. تعداد قابل توجهی از کارفرمایان به موضوع صداقت در رزومه‌نویسی اشاره داشتند. انتظار این دست از افراد اینست که رزومه در نهایت صداقت و شفافیت نوشته شود و در بیان تخصص‌ها اغراقی صورت نگیرد.

مهمترین مهارت‌های مورد توجه مدیران و کارفرمایان

مهارت‌های نرم مورد توجه مدیران ارشد و مدیران منابع انسانی شرکت‌ها به ترتیب به شرح جدول زیر است.

* شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی از عبارات مختلف مانند ارتباط موثر، مهارت ارتباطی، مهارت گفت و شنود موثر و تعامل با سایرین به عنوان مهارت‌های ارتباطی نام برده‌اند.

دانلود فایل PDF این گزارش

۲۹ خرداد ۱۳۹۷ نوشته شده توسط کاربانک
  • وبلاگ‌ها
  • ویدئو‌ها
  • پادکست‌ها

لباس رسمی آقایان در جلسات کاری و حرفه ای

مهارت مذاکره یکی از هنرهای است که هر مدیر یا فرد حرفه ای باید به آن آشنا باشد. یکی از عوامل مهم در میزان تاثیر گذاری در مذاکرت، نحوه انتخاب پوشاک است. بطوریکه افراد با انتخاب لباس مناسب ناخوآگاده حرفه ای تر به نظر رسیده و از سوی مخاطبین جدی تر گرفته می شوند.
۲۳ فروردين ۱۳۹۵

آماده سازی سازمان‌ها برای دنیای پس از ویروس کرونا

در كنار بحران شدید در بهداشت و سلامت جامعه ناشی از بیماری كرونا، مدیران سرتاسر جهان با چالش های مدیریتی شدیدی روبرو هستند: افت شدید تقاضای مشتری، اصلاحات قانونی قابل توجه، قطع زنجیره تأمین، بیكاری، ركود اقتصادی و افزایش عدم اطمینان. کسب و کارها هم به مانند دولت‌ها نیاز به یک روش برای رهایی از کرونا ...
۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹

در مصاحبه شغلی چگونه به سوال "بزرگترین نقطه ضعف شما چیست؟" پاسخ دهیم؟

وقتی در یک مصاحبه کاری درباره نقاط قوتتان پرسیده می شود، پاسخش را می دانید: ویژگی ها یا مهارت های حر فه ایتان را عرضه می کنید و ثابت می کنید فرد بهتری برای شغل مربوطه وجود ندارد. معمولاً مصاحبه گران از طرح این پرسش چند منظور دارند ...
۱۱ آبان ۱۳۹۴
مشاهده همه مقالات

نحوه انتشار آگهی شغلی در سایت کاربانک

این ویدئو بسادگی نحوه انتشار فرصت شغلی در سایت کاربانک را نمایش می دهد.
10 تير 1397

مدیریت لیست رزومه متقاضیان در فرایند استخدام

کاربانک در این ویدئو کوتاه نشان می دهد که چطور باید اطلاعات متقاضیان شغلی را در فرایند استخدام مدیریت نمود. سایت کاربانک به تیم های منابع انسانی این امکان را می دهد که رزومه ها را تعیین وضعیت کرده و نتایح مصاحبه با متقاضیان شغلی را بصورت یادداشت ثبت نمایند.
10 تير 1397

چرا کار واقعی در محل کار اتفاق نمیفتد؟!

وقتی از بعضی از پرسنل می پرسی که بهترین جایی که برای انجام بهتر کارها میروی کجاست؟ جواب های جالبی میشنوی: آشپزخانه، ماشین، زیر زمین ...! ولی واقعا چرا این افراد در محل کارشان، بهره وری لازم را ندارند؟ جیسون فراید در این صحبت به زوائد محیط کار اشاره میکند. از نظر وی مدیران و جلسات ...
25 آذر 1396
مشاهده همه ویدئو‌ها

چگونه یک فروشنده خوب را در مصاحبه شناسایی کنیم؟

کاربانک طی گفتگو با دکتر فرشاد نادری (مشاور منابع انسانی و آموزش مهارت ها) به بررسی این موضوع می پردازد که چطور باید مصاحبه استخدامی جهت انتخاب یک کارشناس فروش واجد شرایط را انجام داد. در این گفتگو ضمن معرفی شایستگی ها و خصوصیات این دست از افراد به بیان تجربیات دکتر نادری در خصوص انجام این ...
14 بهمن 1395

چرا بعضی از تیم ها موثر کار نمیکنند؟!

کاربانک طی گفتگو با آقای رضا غیابی به تجربه ایشان در خصوص راندمان کار تیمی می پردازد. آقای رضا غیابی به پر رنگ بودن نقش Leadership در فعالیت های تیمی اشاره داشته و آنرا عاملی برای موفقیت یا عدم موفقیت کار تیمی می داند. از دید ایشان مساله رهبری رابطه مستقیم با مساله بیولوژی و ترشح ...
21 ارديبهشت 1397

مگه زمان قابل مدیریت کردنه !؟

در این پادکست خانم شبنم طباطبایی مشاور و مدرس توانمندسازی در مورد مدیریت زمان صحبت میکند. جالب اینکه از نظر خانم طباطبایی "مبحثی به نام مدیریت کردن یک غلط مصطلح است و زمان قابل مدیریت کردن نیست! ما کنترلی روی زمان نداریم و این ما هستیم که باید خواسته ها و اولویت های خودمان را مدیریت ...
29 مرداد 1397
مشاهده همه پادکست‌ها

پادکست و گفتگو

کار کردن در شرکت چارگون
زمان قابل مدیریت کردنه!؟
شناسایی فروشنده خوب در مصاحبه
آزمون دیسک DISC
مدیریت استرس

دانستنی‌ها

تشریح ساختار و قالب رزومه حرفه ای
مسیر حرفه ای یا شغلی چیست؟
تحقیق سالانه استخدام و منابع‌انسانی
توصیه های مهم برای دورکاری
دانلود نمونه رزومه کاری
کاربانک

ورود به حساب کاربری

ورود به کاربانک

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت‌نام در کاربانک

کاربانک

برای ارسال رزومه وارد شوید

ساخت رزومه سریع
رزومه دارم

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

برای ارسال درخواست، ایمیل خود را وارد کنید

ادامه
کاربانک

لطفا دوباره وارد شوید

ورود مجدد

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

دریافت اطلاعات تماس (ویژه شرکت‌ها)

ایجاد پروفایل شرکتی
ورود کاربر

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

کاربانک

فراموشی کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

بازگشت به مرحله قبل

کاربانک

فراموشی کلمه عبور

تغییر کلمه عبور