آماده سازی سازمانها برای دنیای پس از ویروس کرونا
در كنار بحران شدید در بهداشت و سلامت جامعه ناشی از بیماری كرونا، مدیران سرتاسر جهان با چالش های مدیریتی شدیدی روبرو هستند: افت شدید تقاضای مشتری، اصلاحات قانونی قابل توجه، قطع زنجیره تأمین، بیكاری، ركود اقتصادی و افزایش عدم اطمینان. کسب و کارها هم به مانند دولتها نیاز به یک روش برای رهایی از کرونا دارند. روشهای موقت کارآیی لازم رو ندارند؛ اکنون سازمان ها باید زمینه را برای بهبودی کامل خود فراهم کنند. نظریه پرداز مدیریت ”هنری مینتزبرگ“ استراتژی موسوم به 5 P’s را معرفی کرده است: plan, ploy, pattern, position, perspective. ما چارچوب او را برای ارائه پیشنهاد در شرایط پساکرونا استفاده کرده ایم: position, plan, perspective, projects, and preparedness.
1- در حین و بعد از همه گیری ویروس کرونا، به چه موقعیتی می توانید دست یابید؟
برای اتخاذ تصمیمات استراتژیک هوشمند، باید موقعیت سازمان خود را در محیط خود درک کنید. شما در بازار خود چه کسی هستید، در اکوسیستم خود چه نقشی دارید و رقبای اصلی شما چه کسانی هستند؟ شما همچنین باید درک کنید در حال حرکت به کدام سمت هستید. آیا می توانید فعالیت خود را تعطیل کنید و بعد از همه گیری مجدداً بدون تغییر راه اندازی کنید؟ آیا می توانید سهم از دست رفته را دوباره بازیابی کنید؟ آیا شما ورشکسته خواهید شد یا می توانید به عنوان یک رهبر بازاری که ناشی از تحولات کرونا بسیار افت کرده است، ظاهر شوید؟
بسیاری از بنگاه های اقتصادی در مورد موقعیت خود در بازار بعد از شرایط بحران، از خود سوال می کنند، از جمله در صنایع مسافرتی و اقامتی، این شرکتها با درک درستی از موقعیت خود، در حال آماده سازی تمام زیرساختها و شرایط مورد نیاز برای دوره بعد از کرونا هستند. همچنین می شنویم که برخی شرکت ها رشد خود را تسریع می کنند زیرا ارزشهای پیشنهادی آنها تقاضای زیادی پیدا کرده است. به ابزارهای ارتباطی، تجارت الکترونیک و خدمات تحویل درب منزل فکر کنید. به دلیل وجود چنین عواملی ، شرکت ها در مقاومت خود تفاوت خواهند کرد. اکنون باید اقدامات لازم را انجام دهید تا در صورت کاهش همه گیری ، موقعیت احتمالی خود را ترسیم کنید.
2- برنامه شما برای بعد از بحران کرونا چیست؟
برنامه مجموعه اقداماتی است که راه رسیدن به موقعیتی را که امیدوارید به آن برسید نشان می دهد. این برنامه آنچه را که باید امروز انجام دهید تا به اهداف خود در فردا برسید توضیح می دهد. در شرایط فعلی سؤال این است که شما برای حل بحران چه کار باید بکنید تا پس از پایان بحران به حالت عادی تجارت برگردید.
فقدان برنامه فقط باعث نابسامانی در وضعیت گیج کننده کنونی می شود. به قدم هایی که می خواهید بردارید، گسترده و عمیق فکر کنید و نگاهی طولانی داشته باشید.
3. فرهنگ و هویت شما چگونه تغییر خواهد کرد؟
چشم انداز یعنی نگاهی که یک سازمان دنیا و خود را می بیند. به احتمال زیاد ، در نتیجه بیماری همه گیر کرونا، فرهنگ و هویت شما تغییر خواهد کرد. یک بحران می تواند مردم را گرد هم آورد و روحیه استقامت جمعی را افزایش دهد، اما همچنین می تواند افراد را از هم دور کند. در نظر گرفتن چگونگی تکامل چشم انداز شما بسیار مهم است. سازمان شما از نظر فرهنگی چقدر برای مقابله با بحران آماده بود؟ آیا اوضاع جاری باعث می شود کارمندان شما به هم نزدیک تر یا از هم دور شوند؟ آیا با پایان یافتن بحران، آنها سازمان را متفاوت خواهند دید؟ پاسخهای شما می گویند که با پایان یافتن همه گیری ، چه می توانید به دست آورید و باید چه اقدامات اصلاحی را پیش بگیرید.
4- برای راه اندازی ، اجرا و هماهنگی به چه پروژه های جدید نیاز دارید؟
پاسخ های شما به سؤالات فوق باید شما را به مجموعه ای از پروژه ها برای مقابله با مشکلات مربوط به ویروس اشاره کند. چالش های اولویت بندی، هماهنگی و ابتکارات است که سازمان را در آینده اثبات می کند. به شروع پروژه های بی شماری که به منابع بحرانی یکسان مانند مدیران ارشد یا بخشهای خاص مانند IT وابسته هستند، توجه خاص داشته باشید.
5- شما چقدر برای اجرای برنامه ها و پروژه های خود آمادگی دارید؟
سرانجام ، باید آمادگی سازمان خود را ارزیابی کنید. آیا شما آماده و قادر به انجام پروژه های مورد نظر خود هستید، به ویژه اگر بخش بزرگی از سازمان شما دورکاری می کند؟ ما در سطح فردی ، تیمی ، سازمانی و ملی تفاوتهای زیادی در آمادگی مشاهده می کنیم. منابع مورد نظر ، در کنار سرعت و کیفیت فرآیندهای تصمیم گیری ، بسیار متفاوت است و تفاوت ها تعیین می کنند چه کسی به موفقیت دست می یابد.
این پنج سوال استراتژیک می تواند به شما در ترسیم حرکات فعلی و آینده کسب و کار شما کمک کند. توجه داشته باشید که مصرف کنندگان به یاد خواهند آورد که شما در هنگام بحران چگونه واکنش نشان داده اید. به عنوان مثال، افزایش قیمت در هنگام کمبود ، می تواند تأثیر بسزایی در پیشبرد روابط مشتری داشته باشد.
تغییراتی که هر شرکتی باید بعد از ویروس کرونا دنبال کند
همه ما می دانیم که جهان پس از کرونا تغییر خواهد کرد و به طبع آن در تجارت هم تغییراتی ایجاد خواهد شد و همه ما باید با یک روش جدید زندگی، کار و ایجاد روابط سازگار شویم. ما به 10 چیز که هنگام بازگشت زندگی به حالت عادی، در مشاغل و کسب و کارها تغییر می کند، اشاره خواهیم کرد:
1. طرح مجدد مدل تجاری
کارآفرینان برای انطباق با تغییراتی که کرونا باعث آنها شده است، مدل کسب و کار و عملکردهای دیگر خود را دوباره طراحی کنند. اولین قدم برای نوآوری تجاری، ساختارشکنی است. چارچوبی جدید برای عناصر اصلی تجارت ایجاد خواهد شد. برای مثال ارتباط با مشتری، مدیریت منابع، شرکای اصلی، درآمد، هزینه و غیره، همه عملکردها باید از نزدیک مورد بررسی قرار بگیرد.
2. مدل های تجاری انقباضی
کلیه کارها و کارکردهایی که هیچ ارزشی برای مشتری ندارند حذف می شوند.
یک مدل کسب و کار انقباضی می تواند منجر به بهره وری بیشتر و عملکرد بهتر شود. از آنجا که وظایف بی فایده از بین خواهد رفت، تمرکز روی کارکردهای مهم و درآمدزا خواهد بود که منجر به اجرای صحیح کارها می شود.
گزینه تحویل سریعتر می توانند مورد بررسی قرار گیرند که منجر به افزایش رضایت مشتری می شود.
3. اتوماسیون
فناوری و اتوماسیون کسب و کار ستون اصلی هر عملکردی است. از ابزارهای ERP بیش از هر زمان دیگری برای خودکارسازی وظایف منتهی به تعامل کمتر و چهره به چهره انسان استفاده می شود. این اتوماسیون ها حتی در بخش جذب و استخدام هم گسترش پیدا خواهد کرد و نرمافزار مدیریت فرآیند استخدام برای مدیریت فعالیتهای استخدامی سازمانها استفاده خواهد شد. جلسات ، تعاملات شخصی و حتی رویدادها و همایش ها با ابزار کار از راه دور بدون هیچ گونه ضرر در بهره وری کارمندان تسهیل می شوند.
4- هوش مصنوعی (AI) و اتوماسیون
هوش مصنوعی و اتوماسیون سریعتر از آنچه تصور می شود در کسب و کارها نفوذ خواهد کرد. با کمک هوش مصنوعی ، اتوماسیون تجاری ، جذب مشتری و تجزیه و تحلیل داده ها اساس بسیاری از تصمیمات تجاری را تشکیل خواهد داد. پیش بینی بینش مشتری دقیق تر خواهد شد. الگوهای خرید مشتری، شناسایی کیفیت و اندازه گیری ایمنی و هدف قرار دادن تبلیغات دیجیتال، با استفاده از هوش مصنوعی بیشتر انجام می شود.
5. نفوذ به بازارهای جدید
سود بیشتر، سهم بازار بیشتر و تأثیر گذاری بیشتر کافی است تا هر کسی هیجان زده شود و تصمیمات مربوط به گسترش به بازارهای جدید را سریعتر بگیرد. بازارهای خود را در اولویت قرار دهید و انتخاب کنید. توانایی های داخلی را ارزیابی کنید تا بتوانید از توانایی های اصلی بهره ببرید. دیجیتال شدن سریعتر، به ورود به بازارهای جدید کمک می کند.
6. کاهش هزینه
شركتها به سمت كاهش هزینه برای قسمت های مختلفی كه می توانند بصورت اتوماتیك یا برون سپاری فعالیت کنند، می روند.
استخدام در سازمانها کاهش پیدا می کند و وظایف برای کارمندان کمتری تعریف می شود.
شرکتها کمتر سلسله مراتبی خواهند بود و این منجر به کاهش هزینه می شود.
مشاغل به جای شیوه های بازاریابی پرهزینه، به تکنیک های بازاریابی مانند رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و CRM نزدیک می شوند.
7- روی کارمندان سرمایه گذاری کنید
یک کارمند مهمترین دارایی برای یک سازمان است، بنابراین در بخش منابع انسانی سرمایه گذاری کنید.
یک الگوی همکاری جدید به جای رئیس محور بودن را با افزایش ارتباط و تعامل در گروه کارمندان مطرح کنید.
کار انعطاف پذیر پیاده کنید.
سلامتی ذهنی برای کارکنان به عنوان یک اولویت برای کارکنان خود تبدیل کنید.
8. بر روی نوآوری متمرکز شوید
شرکت ها مجبورند با سرعت بیشتری نوآوری کنند وگرنه باید آماده شکست شوند.
برنامه های مقابله با رکودهای سه ماهه ، یک ساله و سه ساله طراحی کنید.
نوآوری سریعتر به شما کمک می کند تا رقابتی تر شوید و ارزش برند خود را بسازید.
تمرکز بر نوآوری به شرکتها کمک می کند تا ساختار خود را تنظیم کنند و درنهایت منجر به افزایش درآمد شود.
تغییر اجتناب ناپذیر است و همه گیری جهانی ویروس کرونا زمینه را برای تغییر در تجارت و کسب و کار نیز فراهم می کند.
منابع:
https://hbr.org/2020/04/preparing-your-business-for-a-post-pandemic-world
https://hbr.org/2020/02/lead-your-business-through-the-coronavirus-crisis